Choklad hunden..

Jupp de är som de står i rubriken..
Vi har en choklad hund..

Allt hände tisdagen den 22 december..
Jag och Filip var i väg en sväng, lämnade Arvid och Rockie själva..
När vi kommer hem 20 min senare så ser vi att våran julklapp som vi fick av Begnt ligger öppen sönder riven och tuggad..
Det var en CHOKLAD ask, med lyx praliner i, 375g..
Det vill säga både mörk och ljus choklad..
När vi gick hemifrån så var den stängd, inplastad och upplagt på bänken..

Så bland de första tankarna var humm vilken av hundarna är det?
Atagligen Rockie som har Öppnat den..
Men har bara han ätit lr är det båda lr bara Arvid..
Humm det är de som är frågan..
Men ingen av hundarna värkade dåliga så vi avvaktade för att se..
Efter ca 3 timmar så spyr Rockie..
Det luktade choklad....

Då ringde vi direkt till vet. för att fråga vad vi skulle göra..
Om de vill att vi skulle åka upp lr om det är lugnt..
Jag vet inte eftersom jag inte har haft någon hund innan som har ätit choklad vad jag kan komma ihåg..
När jag då ringer ber de oss komma upp omedelbart..
De undrade självklart hur mkt han hade ätit, hur länge sendan, ålder, vikt osv..
När vi kommer upp dit vid 21:00 är jag riktigt nervös..
Mådde dåligt, kännde mig lustig osv..
De sa att det är sådant som händer..
Men att vi skulle veta att:

En full vuxen hund som väger 20-25 kg kan dö av 100g block choklad (mörk)..



Rockie väger 23 kg och hade ätit troligtvis 375g choklad..
Men Arvid kan ju också fått i sig choklad men han är ju större och klarar då mer choklad..
Fast han har ju inte ätit bara block choklad utan även vanlig ljus choklad..
Vilket inte är lika farligt för hundar eftersom det inte är ren kakao..

Fick även veta att hundar som får i sig choklad behöver inte bli sega vilket jag alltid har trott..
Utan det kan även bli tvärt om att de blir jätte aktiva..
Det är därför det är så svårt att veta om de har fått i sig något om man inte hittar rester av det..
Men en symtom är kräkningar..

Så jag var glad att han spyde för att visa att han hade fått i sig. .
Men vart orolig när man fick reda på att de var så allvarligt..
Så uppe på djur sjukhuset så ville de att han skulle ligga kvar över natten för observation..
Vi gör de som är bäst för honom skiter i vad de kostar fast man inte har pengar..

När vi ringde som dagen efter så var allt jätte bra med honom..
Hade inte varit några problem under natten..
Jätte skönt faktisgt..

Men när vi kom dit och skulle hämta honom så var det inte lika roligt för plånboken..

3100:-
Fast vi drog av med försäkringen så vi betalade självrisken på
1500:-
Och så 20% av resterande..
Så sammanlagt blev de
1902:-

Helt plötsligt var de ingen billig choklad längre.. :D

Men för mig spelar de ingen roll huvudsaken är att allt är bra med honom..
Våran älskade lilla kille som åt choklad..
Men nu är allt bra med honom iaf..
Han var bara lite trött samma dag som han kom hem..
Men de sa att han blir de efter kolen och droppet som han fick under hela natten..


Så när vi ringde och kom dit så sa de jaha ni menar choklad hunden.
Så de fick bli hans nya smeknamn.. ;)


Nae nu ska jag ta med mig lill killen in i sovrummet och sova lite..
För i morgon så bär de av till ikano vid 10:00.. :D
Det blir jag, Klint, Emil, Becka, Elin och Figge L..



Ha de göttans..!!


En liten rad till mig
Postat av: sundarii

Tur att ni inte tvekade! Stackars lille ponken då.. Ert hjärta måste ha dunkat intensivt av chock.

Absolut, inga pengar ska hindra att ge den älskade bra vård. Och försäkring, härligt att sånt finns!



Haha, jag gillade ditt uttryck "ingen billig choklad"



Ha det gott och gott nytt år!

2009-12-27 @ 14:06:59
Postat av: Lina

Jaa du det dunkande som faan..

Riktigt jobbigt var de..

Men nu är det skönt att allt är bra med honom.. :D

Våran lilla kille han är värd allt i våra ögon..

:D



Jaa du men komentaren stämmer ju den blev ju inte billig..



Tack desamma..

Gott nytt år..

2009-12-27 @ 21:27:59
URL: http://minisixten.blogg.se/

Skriv en rad här:

Namn så jag vet vem som skriver:
Kom ihåg mig?

Har du ingen blogg skriv din E-postadress: (publiceras ej visas bara för mig så att jag kan svara till dig)

URL/Din Bloggadress så att jag kan titta in på din:

Din rad till mig:

Trackback
RSS 2.0