En känslig Lördag..

Jaa idag är det Tisdag, men jag tänkte skriva lite om min helg..
I fredags kom Mia hem till mig å sov över..
Vi hade en lugnt å trevlig kväll, Jag, Mia, Elin å Filip..

Sen var det Lördag...!!
Vaknade strax innan vi skulle åka..
Jag, Ida, Krille, Ronja å Rasmus tog bilen och åkte ut till vikingstad vid 12 tiden..
När vi kom fram till hustet fick både jag och Ida ont i magen..
Vi gick in å tittade, fantastiskt..
Vi stod i hallen å föreställde oss hur det såg ut innan..
Fortsatte vidare in i huset, tittade in i badrummet.
Inget förändrat såg precis ut som det gjorde för 10 år sen..
Sen kom det jobbiga, in i hans sovrum..
Usch känner fortfarande rysningen i kroppen som jag fick när jag kom in där..
Tittar på Ida och ser hennes ögon tår fyllda samtidigt som mina blev det..
Det var känsligt men ändå skönt på något sätt när vi var inne i morfars sovrummet så kom jag att tänka på en händelse som hände för många många år sen...

Det var så här...!!
Jag och min syster var här i huset..
Jag hände upp och ner på hennes axlar..
Hon gick fram till sängen med mig fortfarande hängande på axlarna..
Hon släppte mig..
Och ni kan ju tro att min syster träffa ju inte sängen iaf..
Så dunk..
Rakt ner i golvet..
Med huvudet före..
Aj som faan kan jag bara säga..
Reser mig upp gråttande som en stucken gris..
Gå in i ett "vårat" sovrum..
Sätter mig på soffan som var där inne tittade på en kartong då jag märker att bokstäverna inte riktigt är där dom ska..
Efter det tog det inte lång tid innan jag fick glasögon..
Så då skylde jag på att det var hennes fel att  jag fick glasögon, för att hon tappade mig i golvet..


Vi fortsatte in i Björns gamla sovrum, många minnen där inne med men inte lika mång tår fyllda minnen..
Gick vidare in i vårat gamla sovrum..
Där fanns också många minnen framförallt då när vi hoppade ut igenom fönstret för att smita ut..
Och morfar står där inne sen när vi hoppa in igen..
Fy det var läskigt då var han arg på oss..
Vi gick vidare i huset..
In till den jobbigaste rummet i hela hustet..
Mitt fösta steg in då kom tårarna utan att jag själv äns märkte det..
Fick dofften av morfar..
Det luktade så mkt morfar där inne i rummet..
Den doften som jag saknat i 10 år kom tillbaka..
Hur??
Så fantastiskt men ändå så sorgset..
En änu större saknat kom till mig då..
Rummet som vi var i var köket..
Det var där det luktade så mkt morfar..
Kanske inte så konstigt skopen, golvet och taket var samma..
Å så var det ju ändå inne i köket som morfar dog..
Jag såg märkena i golvet där han alltid hade sin stol..
Och det var där som han satt och dog..
Så inne i köket kom många minnen..
Som den dagen morfar dog.. !!

Vaknade av att hemtelen ringde..
Mamma for upp och svarade..
Hon sa att det var Björn som ringde..
Vi måste åka till morfar..
Sagt och gjort vi satte oss i bilen åkte fort, men vid affären började mamma sakta ner..
Då tittade jag på henne och såg att hon var tårfylld..
Då fattade jag att det hade hänt något..
då blev jag också ledsen..
När vi var framme (resan tar ca 5 min) så gick mamma in.. 
Å mamma ville inte att jag skulle följa med in..
Det ville inte jag heller så jag satt utanför med min hund Rambo..
Satt och pratade med honom..
Av någon konstig anledning så fick jag för mig att morfar hade sommnat in i sängen när han sov..
Så jag satt där ute med Rambo å sa jag ska dö lika dant som morfar dog..
Efter en stund kommer mamma och Björn ut då jag säger till dom att jag vill dö som morfar gjorde..
Så frågar mamma varför??
För att jag vill inte plågas utan jag vill också bara sommna in..
Då frågade mamma mig hur jag viste att han dog i sängen då svarade jag..
Det var väll så han dog??
Nej lilla gumman han dog på en stol i köket..
Då vände jag mig till Rambo och sa jag vill inte längre dö som morfar gjorde..
Å så grätt jag..
Jag ville se morfar men mamma sa att eftersom inte Ida var hemma och inte får samma möjlighet att se morfar så fick inte jag heller göra det..
Det är jag nog ganska glad för just nu..
Vet inte hur jag hade tagit det att se honom..
Därför tror jag inte att jag kan få ett bättre minne än det jag har..

Som sagt så var det ett väldigt känsligt ställe att stå på, i köket..
Så jag klarade inte riktigt av att gå in i vardagsrummet..
Så vi fortsatte ner..
Där nere kom jag inte ihåg så mkt..
Så inget som var så känsligt där..
När vi sen kom ut hittade vi stället där våran hund låg begraven..
Haha det var kul för där hade dom fixat något skit..
Så jag å Ida började ss garva när vi såg att var just där...
Haha...

Efter det här så åkte vi till morfars grav..
Om vi hade varit i hans gammla hur kunde vi ju också ta graven å gråtta lite till..

Nu efter så känns det skönt att jag har varit där..
Fått tillbaka många fina minnen..
Kommit på många saker som jag hade glömt..
Eller förträngt..
Många tankar finns i huvudet just nu och många minnen..
Både jobbiga och roliga..
Men känner en mer glädje nu i mot jag har känt förut..
Huset var anorlunda men ändå så kände jag igen så mkt..
Endel tapeter, golven taken, saker som stod på samma plats..
Jaa en massa saker..
Så nu känner jag att jag gjorde rätt i att åka tebax till huset..
Det känns skönt att åter få minnen..



En liten rad till mig

Skriv en rad här:

Namn så jag vet vem som skriver:
Kom ihåg mig?

Har du ingen blogg skriv din E-postadress: (publiceras ej visas bara för mig så att jag kan svara till dig)

URL/Din Bloggadress så att jag kan titta in på din:

Din rad till mig:

Trackback
RSS 2.0