Livstid..

Hade en liten diskution vi hade härom dagen om livstids fängelse straff här i Sverige..
Jag, Mulla och Klint tror jag det var..
Vi fick för oss att Livstids fängelse här i Sverige var bara 25 år..
Men Anna sa att det icke var så..
Så jag tänkte jahopp då får ja la söka och se om jag hittar något för att se vem som har rätt och vem som har fel..
Goggel är bra till allt.. ;)
Men hittade ingen som var konkret att så HÄR är det och så här är det INTE..
Men hittade lite här som jag inte riktigt kan förklara själv..
Så tänkte att någon smart människa här ute borde det väll finnas som kan svara på om,
Livstid är Livstid eller om det bara är 25 år..

För jag hittar nämligen många meningar där det står så här..

Denna lag gäller omvandling av fängelse på livstid till fängelse på viss tid.

Om det nu är Livstid varför står det då "på viss tid"??
Det är just det som är min lilla fråga..
Har hittat en del länkar om det skulle hjälpa någon..


http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/20/84/0384035d.pdf

Här hittade jag en sida..
Som pekar mer mot att mitt "lag" ;) vinner.. ;)
http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____3604.aspx

(Å ja Anna jag vet att du sa att efter en tid kan man be om benådning.. ;).. )


http://books.google.se/books?id=DBFz7gOYhlMC&pg=PA82&lpg=PA82&dq=lag+om+livstid+sverige&source=bl&ots=rH-A6qs-J6&sig=Ls0lg6fco3KNGw-uZPcX5qO8eJI&hl=sv&ei=Qa6pSsanK8zi-Qb-8sDRBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4#v=onepage&q=&f=false


Om ni inte vill använda länkarna så är alltid google.se bra... :)

Men nu kommer har jag kommit på en sak..
De sidor som jag hittade var står det ju bara från och med 1 November (bästa dagen på året) 2006 så är det en "ny" lag om Livstid.. 
Då kanske mitt "lag" ändå hade rätt om hur det var innan.. 
Kan det vara så?? 
Någon som kan hjälpa mig att ta reda  på hur det var innan 2006?? 
För efter det så är det tydligen eller iaf som jag har fattat det så kan man "ändra" sitt straff om ni fattar vad jag menar.. 
Så nu ber jag om hjälp.. 
Och tror jag vet en som kan mkt om det här.. 
Eller som iaf kan hjälpa mig Zam.. :)
Eller om någon annan kan..


SNÄLLA HJÄLP MIG JAG FÅR PANIK NÄR JAG INTE FÅR VETA HUR DET ÄR...
HJÄLP!!!!


Nae nu får jag la försöka att sova fast jag inte kommer att kunna göra det men..

Ha de göttans..


En liten rad till mig
Postat av: Martina

Livstid i Sverige är mellan 18 och 25 år.

2009-09-11 @ 13:45:19
URL: http://www.metrobloggen.se/tiinizzz.
Postat av: Martina

Livstids fängelse är i Sverige det strängaste straffet som man kan få, och kan till exempel utdömas för mord. Jämfört med andra straff är livtids fängelse inte tidsbestämt. Den som döms till livstids fängelse vet då inte hur länge han / hon kommer att sitta i fängelse. När den dömde har avtjänat 10 år i fängelse så kan den dömde ansöka hos Örebro tingsrätt om att få omvandla sitt straff till ett tidsbestämt straff.. oftast är livstid på ca 18-25 år

2009-09-11 @ 13:50:02
URL: http://www.metrobloggen.se/tiinizzz.
Postat av: sundarii

Sverige hade dödsstraff fram till 1921 (tror jag)och ett livstidsstraff idag generellt innebär en tid i fängelse på närmare 20 år.



Läs: http://www.dt.se/nyheter/article57151.ece?service=print

2009-09-11 @ 13:52:00
Postat av: Anna

Sandra du får ju läsa igenom när du skickar länkar.

Som jag sagt tidigare är livstid att man sitter på livstid men efter 25 år kan man få benådning. KAN få, det är inte alla som får det. (När ska ni börja lyssna på mig?) Vi hade denna diskussionen förra året och då var det samma visa då också. Har klippt ut en liten text ur det som Sandra länkade.



- Livstid är livstid och innebär rent formellt att den dömde inte har någon rätt att i framtiden försättas på fri fot.



- Den dömde kan dock ansöka om nåd hos regeringen som då kan omvandla livstidsstraffet till ett tidsbestämt straff, säger Hans Göran Åhgren.

2009-09-11 @ 14:35:02
URL: http://cervix.blogg.se/
Postat av: Anna

Har en bekant som sitter på livstid för mord på sin fru. Han kommer aldrig få benådning. Även om han ber på sina bara knän och slickar alla pampar i arslet kommer han få ruttna och dö där inne.

2009-09-11 @ 14:37:05
Postat av: Lina

Sandra.. : Tack så mkt..

Anna.. : Joo jag vet att vi har haft den här disskutionen tidigare.. Men jag vill veta.. Veta med bevis.. Eftersom det står så lustigt på alla okika saker..:):)

2009-09-11 @ 18:32:53
URL: http://minisixten.blogg.se/
Postat av: Lina

Martina: Okej.. Tack så mkt för svaret.. Hoppas att det är rätt.. Hittade du den faktan på någon av mina länkar??

2009-09-11 @ 18:35:22
URL: http://minisixten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Livstid i Sverige är väl 12 år?

2009-09-13 @ 18:22:40

Skriv en rad här:

Namn så jag vet vem som skriver:
Kom ihåg mig?

Har du ingen blogg skriv din E-postadress: (publiceras ej visas bara för mig så att jag kan svara till dig)

URL/Din Bloggadress så att jag kan titta in på din:

Din rad till mig:

Trackback
RSS 2.0